Geke 40 jaar juf: ‘Ik hoop nog vele jaren leerkracht te blijven’

30 oktober 2019

Afgelopen maandag heeft juf Geke gevierd dat zij 40 jaar werkzaam is in het onderwijs. Dit mooie artikel is in de MeppelerCourant geplaatst

Meppel - ‘Plie pla pleg, ik ben vanaf nu even weg!’ zeggen beide poppen. Ze eten een dropje en verdwijnen opeens uit beeld. De kinderen lachen en schreeuwen terwijl poppenspeelster Elly Bakker achter de poppenkast vandaan komt en een buiging maakt. De poppenkastvoorstelling is een cadeautje van juf Geke Koopmans voor de kinderen van de Mackayschool in Meppel. Ze is namelijk al 40 jaar leerkracht.

De kinderen geven Elly een groot applaus. Ze krijgen van haar allemaal een ‘verdwijndropje’ en vervolgens ook een traktatie van juf Geke. ‘Het was een ontzettend leuke voorstelling’, glimlacht ze. ‘De kinderen reageerden heel enthousiast. Het poppenspel is zeker aan te raden bij scholen, omdat ze heel sprekend en visueel zijn.’ De voorstelling vond afgelopen maandag plaats op de bovenverdieping van Herberg ’t Plein. Zo’n 55 kinderen tussen de 4 en 12 jaar waren bij het poppenspel aanwezig. ‘Elly is heel goed in haar spel en voelt als geen ander de doelgroep aan’, aldus de juf.

Geke is vanaf haar 19e al kleuterleidster en heeft het grootste deel van de tijd op scholen in Havelte made gewerkt. ‘Mijn gehandicapte zus overleed toen ze 38 jaar was. Kort daarna heb ik de beslissing genomen over te stappen naar het speciaal onderwijs, om de warme herinnering van mijn zus als het ware voort te zetten.’

Vanaf haar jeugd wist ze al dat ze kleuterleidster wilde worden. ‘Ik heb bewust gekozen voor kleuterleidster. Ik had een broertje en bracht hem wel eens naar de kleuterschool. Het was er altijd heel sfeervol en al gauw wist ik het; “Later wil ik kleuterleidster worden”.  Een goede keuze want  nog ga ik elke dag met een vrolijk en gepassioneerd gevoel naar m’n werk.’

Geke werkt nog steeds met heel veel plezier op de Mackayschool en hoopt dit nog vele jaren te kunnen doen. “Bij het type onderwijs waar ik werk wordt heel specifiek naar de zorg/onderwijsbehoefte van de leerling gekeken en het onderwijs wordt daarop afgestemd. Er is meer tijd, een verschil met het reguliere onderwijs. Iets wat ik mijn collega’s en leerlingen zeker zou gunnen. De werkdruk is niet meer te vergelijken met 40 jaar terug,  maar ik werk in een team dat er voor elkaar staat; je kunt op elkaar terugvallen en dat maakt veel goed.  Ja,  ik werk in een hecht team en ga elke dag vrolijk naar school en ook weer voldaan  naar huis waar Jaap me opwacht en we samen vrolijk verder gaan.  “Wat wil je nog meer!”. Vandaag was een dag om positief op terug te kijken maar zeker een extra reden om zo ook vooruit te blijven  kijken.

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Door op ‘Akkoord’ te klikken of door te gaan met gebruik van de website ga je akkoord met het gebruik van deze cookies.


Of klik hier voor meer informatie.